خدمات تخصصي آريابهكار خدمات تخصصي آريابهكار .

خدمات تخصصي آريابهكار

تعديل چيست؟

پروژه‌هاي عمراني ممكن است با تعداد زيادي متغير و عوامل پيچيده‌اي روبه‌رو شوند. اين متغيرها شامل تغييرات در نيازهاي مشتري، محيط زيست، قوانين و مقررات، منابع مالي و فناوري مي‌شود.

در اين شرايط، تعديل به عنوان يك اصل بنيادي در مديريت پروژه، واجد اهميت فراواني است. تعديل به معناي تغييرات و تطابق پروژه با شرايط جديد و نيازهايي است كه تغيير كرده‌اند. اين فرآيند شامل تحليل، ارزيابي و تغيير مولفه‌هاي مختلف پروژه مي‌شود تا پروژه به طور مستمر و موثر در جريان باقي‌مانده باشد. تعديل تعاملي است و معمولاً با مشاركت فعال مديران پروژه، تيم‌هاي اجرايي و ساير ارتباطات مرتبط انجام مي‌شود. اين فرآيند نيازمند برنامه‌ريزي دقيق، ارتباطات مؤثر و تصميم‌گيري سريع است.

از سالهاي ابتدايي كه فهرست بها مبناي قيمت دهي و انجام پروژه هاي عمراني قرار گرفت و بالا و پايين شدن قيمت ها و اين تلاطم و برهم خوردن تعادل پيش آمده باعث شد نياز به تعديل احساس شود. تعديل يعني چه؟ در سال ۵۹ و ابتدا نحوه محاسبه تعديل را در شرايط عمومي پيمان مربوط به همان سال قرار دادند و پس از گذشت چندين سال استفاده از آن نحوه محاسبه تعديل در بخشنامه جداگانه اي قرار گرفت و پروژه هاي فهرست بهايي در دستورالعمل جداگانه اي به نام بخشنامه تعديل نحوه محاسبه تعديل را مشخص كردند و در دفترچه اي به صورت جداگانه نحوه محاسبه تعديل را با حل مثال تشريح كردند.

در محاسبه ضريب  تعديل ابتدا دوره مبنا را از قرارداد استخراج مي‌كنيم و  مطابق با آن شاخص مربوطه براي هر فصل را از بخشنامه شاخص‌ها انتخاب كرده و در مخرج كسر قرار مي‌دهيم. اين شاخص براي تمام صورت وضعيت‌هاي يك پيمان بدون تغيير باقي مي‌ماند. ولي شاخص دوره انجام كار كه مجددا براي هر فصل تعيين مي‌شود كاملا وابسته به دوره كاركرد است و در طول پروژه مطابق با دوره انجام كار تعيين مي‌شود.

توجه داشته باشيد كه عمليات اجرا شده در دوران تاخير مجاز با شاخص‌هاي دوره مربوط به انجام كار تعديل مي‌شوند؛ ولي چنانچه پيمان وارد تاخيرات غيرمجاز شود عمليات اجرا شده در مدت تاخير غير مجاز با متوسط شاخص‌هاي مربوط به دوره مربوط به مدت پيمان (مدت اوليه به اضافه مدت‌هاي تمديد شده) تعديل مي‌شوند. به علاوه تا اعلام شاخص‌هاي قطعي دوره انجام كار، تعديل صورت وضعيت‌ها با استفاده از آخرين شاخص‌هاي ابلاغي  محاسبه و به صورت علي‌الحساب پرداخت مي‌شود. با اعلام شاخص‌هاي قطعي دوره انجام كار، تعديل طبق اين دستورالعمل محاسبه و پرداخت قطعي انجام مي‌شود.

براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت آكادمي عمران مراجعه نماييد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ساعت: ۰۸:۱۴:۴۱ توسط:ارتميس موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :