خدمات تخصصي آريابهكار خدمات تخصصي آريابهكار .

خدمات تخصصي آريابهكار

فورس ماژور چيست؟

فورس ماژور چيست در ادبيات حقوقي ايران از آن به عنوان “قوه قاهره” نيز ياد مي‌شود مربوط به شرايطي است كه متعهدِ يك رابطه قراردادي، به دليل وقوع حوادثي، توانايي اجراي تعهد را به طور دائم يا موقت در اكثر قراردادها، دو تعهد در برابر يكديگر قرار مي‌گيرند. يك طرف متعهد مي‌شود تا در برابر دريافت وجه، كالا يا خدماتي را به طرف ديگر ارائه نمايد.هر دو طرف رابطه قراردادي، يعني پرداخت كننده و ارائه‌دهنده كالا و خدمات، ممكن است با وقايعي روبرو شوند كه اجراي تعهدات‌شان را با وقفه و مشكل مواجه كند.

به طور مثال ممكن است فردي كه متعهد به توليد 100 واحد كالا شده، در اثر قطع شدن برق واحد توليدي يا بلاياي طبيعي امكان انجام تمام يا بخشي از تعهدات خود را از دست بدهد. در چنين وضعيتي به اصطلاح فورس ماژور يا قوه قاهره پديد آمده و در صورتي كه شرايط مربوط به فورس ماژور تماما حاصل شده باشند، اصولاً متعهد مي‌تواند بدون پرداخت خسارت، تعهد را در زمان ديگري انجام دهد يا به طور كل از انجام تعهد معاف شود.از دست مي‌دهد.

بسياري از توافق نامه هاي تجاري براي پيشگيري از فسخ قرارداد داراي بندهاي فورس ماژور هستند كه فهرستي از حوادث مهمي كه منجر به عدم اجراي تعهدات قرارداد مي شوند را ذكر مي‌كنند. اين رويدادها شامل جنگ، شورش، فعاليت هاي جنايتكارانه، بيماري هاي همه گير و ساير حوادث غير قابل پيش بيني مي شوند. چنين رويدادهايي ممكن است باعث شود طرفين تعهدات خود را براي مدتي به تعويق بيندازند، شرايط قرارداد را بازنگري كنند يا براي لغو قرارداد توافق كنند.

گاهي به دليل وقوع يكي از اسباب سقوط تعهدات تعهد متعهد ساقط مي شود اما گاه در شرايطي خاص ، علي رغم عدم اجراي تعهد از سوي متعهد از آنجا كه اين عدم اجرا منتسب به متعهد و اراده وي نبوده، وي ملزم به جبران خسارت وارده نمي باشد. يكي از اين موارد، فورس ماژور يا قوه قاهره مي باشد.

براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت آكادمي عمران مراجعه نماييد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ساعت: ۱۰:۳۴:۲۴ توسط:ارتميس موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :